GELİŞİM TAKİP PROGRAMI
Çocucuğun gelişimini bilmek; çocuğu bir bütün olarak tanımak demektir. Özellikle okul öncesi dönemde çocuğun gelişim aşamalarının takibi, problem tespiti ve çözüm yollarının oluşturulması gelecekte yaşanabilecek sıkıntıları önlemede önemli bir adımdır.
Psikolog-çocuk doktoru-öğretmen-ebeveyn işbirliği içinde düzenli olarak gelişim takibi yapılmalı ve çocuğun takvim yaşı ile paralel ilerlemesi sağlanmalıdır.
Gelişim takibinde nelere bakılır?
Tin Psikoloji olarak gelişim takibini 3 farklı yaş aralığında değerlendirmekteyiz;
- 0-4 yaş(Okul Öncesi)
- 5 yaş (İlkokul hazırlık)
- 6+ (ergenliğe kadar)
0-4 YAŞ (OKUL ÖNCESİ)
- Doğumdan itibaren çocuk doktorunuza paralel olarak gelişim takibi yapılmaktadır. İlk iki hafta gerekli kontroller ve testler yapılarak takvim yaşı ile paralellik ve problem tespiti incelenir.
- Aile ile programlama yapılır ve gelişim formu aylık yapılan seanslarla doldurulur.
- 6 ay ara ile gelişim testi ve diğer gerekli testler yapılarak raporlaması aileye yapılır.
- Kreş veya okula giden çocuklar için öğretmenlerinden de bilgiler alınır ve form işbirlikçiler ile doldurulur.
- Seanslar esnasında aile ile ev içi iletişimde de destek sağlanır.
- Çocuğun; ince motor, kaba motor, dil-bilişsel, sosyal beceri-özbakım ve duygusal gelişimi bir yıl boyunca takip edilir ve gerekli destek verilmiş olur.
5 YAŞ (İLKOKUL HAZIRLIK)
- İlkokula başlamadan önceki son dönem özellikle aile için en sancılı dönemlerden biridir. Bu dönem ebeveynde olduğu kadar çocukta da kaygı yaratabilir. Ebeveyn desteği ile kaygılar azaltılabilir.
- Çocuk ikokula başlamadan önce gerekli testler yapılır ve problemler belirlenir.
- İlk okul dönemi başlamadan gelişimsel ve duygusal olarak gerekli destek verilir ve çocuk yeni okul hayatına sorunsuz başlar.
- Çocuğun “okul” kavramını şekillendirmesi kolaylaştırılır.
- İlkokul birinci sınıfın sonuna kadar gerekli destek verilmeye devam edilir.
- Ailenin yükü ve kaygıları paylaşılarak azaltılmış olur.
6+ YAŞ GELİŞİM DESTEK
- Özellikle okulda yaşanan sıkıntıların büyük bir çoğunluğu gelişim problemlerinden kaynaklanmaktadır.
- Çocuğun sosyal-gelişimsel ve duygusal problemleri tespit edilir.
- Aile ve okul ile işbirliği yapılarak program belirlenir.
- Çocuk ve aile terapisi desteği sağlanır.
- Ergenlik yaşına kadarki süreci kapsar.
- Gerek görülürse aile ve çocuk ergenliğe hazırlanılır.